Místa kde lze hlavně hledat nemovitosti lze rozdělit do čtyř oblastí:
- inzerce (inzertní servery, nabídky na serverech realitních kanceláří)
- dražby (dražební a aukční prodeje, exekuce)
- místní vyhledávání – oslovování
INZERCE
Nabídky v inzerci se dají rozdělit na dvě hlavní skupiny, prodej přes realitní kancelář a přímý prodej od majitele. Nákup nemovitosti přes realitní kancelář je obvykle vhodný pro lidi bez znalostí v této oblasti. Realitní kancelář by měla vše zařídit sama. Nedělá to však zdarma a kupující musí zaplatit za tyto služby provizi (v inzerci jsou některé ceny uvedeny včetně provize a některé bez provize), která obvykle bývá 3-5% z ceny nemovitosti(řádově desítky až stovky tisíc Kč). Při přímém prodeji musí mít prodávající nebo kupující s prodejem zkušenosti nebo si zaplatit práci advokáta, který je celým procesem prodeje provede(řádově jednotky až desítky tisíc Kč). U většiny prodejů se neobejdeme bez advokátní/notářské úschovy. Mezi nejznámější server hlavně pro realitní kanceláře patří sreality.cz dále reality.idnes.cz apod, pro přímé prodejce např. bezrealitky.cz, bazos.cz. Dále weby větších realitních kanceláří M&M reality, RE/MAX apod.
DRAŽBY
Tato forma prodeje lze rozdělit na dvě hlavní skupiny – dobrovolné a nedobrovolné.
Dobrovolné dražby jsou jakýmsi dalším prodejním kanálem k inzerci. I když se jedná o moderní způsob prodeje nemovitostí, tak v ČR se tímto způsobem prodá jen velmi málo nemovitostí. Důvodem je zřejmě nemožnost přesněji předpovídat vývoj ceny(lze řešit některými nástroji jako např. limitní cenou), obzvlášť mimo velká města a lukrativní oblasti(záleží na množství dražitelů a jejich odhodlání nemovitost koupit).
Nedobrovolné dražby bývají většinou prodeje z exekucí majetku. Výhodou je možnost pořízení nemovitosti za nižší cenu, která by se zřejmě nikdy do prodeje v inzerci nedostala. Hlavními nevýhodami bývá zpravidla nemožnost prohlídky nemovitosti(vnitřních prostor), problémy s vystěhováním původních majitelů a nutnost mít na koupi nemovitosti hotovost(pro složení jistiny i doplacení kupní ceny). Vyvolávací ceny nemovitostí v prvním kole jsou 2/3 odhadní ceny a v druhém kole již jen 1/2 odhadní ceny. Již dávno není pravdou, že by se dražeb účastnili pouze realitní kanceláře, developeři, stavební firmy, spekulanti apod. Účastní se jich i koncoví zájemci a ceny nemovitostí z dražeb ve velkých městech a okolí jsou obvykle i vyšší než u prodeje přes inzerát a mnohonásobně převyšují odhadní cenu nemovitosti. Touto formou se dá koupit nemovitost za 1/2 odhadní ceny, ale i za 100násobek odhadní ceny(i když v těchto případech je problémem zejména špatně udělaná odhadní cena ve znaleckém posudku).
Trochu specifickými typy dražeb jsou dražby nepotřebného majetku státu.
Nejznámější servery pro vyhledávání jsou: portaldrazeb.cz, okdrazby.cz, exdrazby.cz, gaute.cz, drazby.financnisprava.cz, nabidkamajetku.cz
MÍSTNÍ VYHLEDÁVÁNÍ
Pokud máme z různých důvodů hodně konkrétní požadavky na nemovitost, zejména na její konkrétní umístění(daná obec, městská část apod.), bude nabídka v inzerci velmi malá nebo žádná. Zřejmě nám nezbude, než v dané lokalitě hledat na vlastní pěst(nebo s využitím realitní kanceláře) a oslovovat majitele nemovitostí. Asi nejméně vhodným, ale pro oslovení větší skupiny obyvatel je obecný letáček. Vhodnější je osobní dopis(informace o konkrétních vytipovaných nemovitostech získáme z katastru), nejlépe se v dané lokalitě poptat „místních“ a třeba zajít i do hospody 🙂 Ve finále to může znamenat, že budete muset slevit ze svých konkrétních požadavků nebo si počkat.